Alla inlägg den 2 januari 2014

Av wepeople - 2 januari 2014 13:06

Hur kan det komma sig? När mannen och de tonåriga barnen åker bort några dagar, ligger jag i sängen följande morgon och känner hur de kroppsspänningar och den tinnitus jag har kämpat med i åratal, bara rinner av mig när jag har kunnat övertyga mig om att: jag behöver inte stiga upp och vara färdig att göra mat, lösa diverse problem, plocka undan, städa, tjata om läxor, oroa mig för andras hälsa, ringa hit och dit, föra barn hit och dit, hålla tider till träningar, skola, sova-över-hämtningar, skolmöten, lägerskolmöten, föräldraföreningsmöten, musikskolmöten, ...

När jag ligger där undrar jag när det hände att jag började skydda mig genom att spänna käkmuskler, nackmuskler, axlar, rygg, magmuskler.

Säkert mycket tidigt, men problem med att slappna av fick jag efter första graviditeten. Tinnitus och nedsatt hörsel blev säkert inte bättre av att åratal inte kunna sova p.g.a barn som inte sov och högljudda snarkningar i sängen bredvid, som kunde väcka mig upp till tio gånger per natt (längtade intensivt efter ett eget sovrum!).

Minns att autoimmuna sjukdomar drabbar kvinnor mera. Detta i samband med forkningsresultatet att mäns stress minskar direkt efter jobbet, medan kvinnors stress ÖKAR efter jobbet, gör att jag börjar fundera om detta är en delorsak till att ex fibromyalgi och reuma drabbar flera kvinnor än män. Sjukdomar som uppkommer efter att kroppen under en lång tid har usatts för stress och höga kortisolhalter. Återhämtningen är minimal för många kvinnor, eftersom jämlikheten många gånger ännu tyvärr går ut på att kvinnorna dubbelarbetar.

Presentation


Vi människor från en kvinnas perspektiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Infall


Ovido - Quiz & Flashcards